e-Factura cu probleme

e-Factura cu probleme

Publicat de Bogdan Petre

Începând cu 1 ianuarie 2024, toate tranzacțiile realizate în relația B2B (business to business) se realizează prin sistemul RO e-Factura. Acest sistem

Începând cu 1 ianuarie 2024, toate tranzacțiile realizate în relația B2B (business to business) se realizează prin sistemul RO e-Factura. Acest sistem a fost implementat deja de acum doi ani, fiind obligatoriu în trecut pentru relația B2G (business to government), dar și pentru tranzacțiile cu risc fiscal ridicat.

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, spune că media încasărilor lunare (ANAF, AVR şi digitalizare) a veniturilor trebuie să ajungă la 40 miliarde lei, precizând că obiectivele pentru anul acesta sunt diminuarea decalajului de TVA, majorarea veniturilor în PIB şi creşterea gradului de conformare voluntară.

In realitate lucrurile nu vor fi atât de simple, vor fi mari probleme in a colecta la fel ca și pana acum .

Cristian Rapcencu, lector universitar în cadrul ASE :


“Digitalizarea nu rezolvă integral problema evaziunii fiscale, însă, va ajuta la scăderea acestui fenomen. O parte dintre evazioniști probabil vor renunța la aceste practici, însă estimările celor din Ministerul de Finanțe mi se par mult peste realitate – intuind inventivitatea, creativitatea și ingeniozitatea romanilor”; acesta a mai declarat : “ Guvernul e optimist ca de obicei. Numai că și românul este destul de inventiv. Ce nu înțeleg guvernanții este că atunci când ei cresc taxele nu înseamnă neapărat că vor crește și încasările la buget. Atunci când ei implementează astfel de sisteme electronice, nu înseamnă că evazioniștii se vor conforma toți și vor zice:«gata, de la 1 iulie nu se mai poate, intrăm și noi în legalitate». Trebuie pus accent pe găsirea acestor lanțuri infracționale. Până la urmă, greul pică tot pe cei cinstiți, cei care și-au făcut o firmă să trăiască, să aibă și ei bani de azi pe mâine.”

Acesta a mai adăugat ca exista o mare problema cunoscuta de toată lumea :
„Principalele temeri sunt reprezentate de slaba informatizare a ANAF-ului și lipsa serverelor necesare unui volum atât de mare de documente. Deja sunt probleme: se dublează facturi, nu se validează, iar Ministerul de Finanțe se pare că nu vrea să-și asume integral vina. Deocamdată, sistem informatic al ANAF nu este atât de bine pregătit pentru a face față acestui volum de date. Rămâne de văzut dacă până la 1 iulie, când va deveni efectiv obligatoriu pentru toată lumea, acesta va deveni operațional”. Oamenii sunt reticenți la schimbare; aceștia sunt încă obișnuiți să taie facturi de mână. Trebuie să ne adaptăm vremurilor, că ne prinde inteligența artificială din urmă”.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0