În mijlocul alegerilor locale recente, candidatul Partidului Național Liberal pentru Primăria Capitalei, Sebastian Burduja, a stârnit o controversă ma
În mijlocul alegerilor locale recente, candidatul Partidului Național Liberal pentru Primăria Capitalei, Sebastian Burduja, a stârnit o controversă majoră după ce a trimis prin mesaje WhatsApp rezultatele unui exit-poll. Aceste acțiuni au ridicat semne de întrebare cu privire la respectarea legislației electorale, care interzice difuzarea rezultatelor sondajelor realizate la ieșirea de la urne înainte de închiderea secțiilor de votare. Să vedem cum s-au desfășurat evenimentele și care a fost reacția lui Burduja.
Ce s-a întâmplat?
Duminică, în timpul alegerilor locale, Sebastian Burduja a trimis mai multor contacte din lista sa de WhatsApp rezultatele unui presupus exit-poll. Aceste rezultate îl plasau imediat în spatele actualului primar, Nicușor Dan. Potrivit Centrului de Investigații Media, cel puțin două persoane au confirmat că au primit aceste mesaje.
Articolul 75, aliniatul 2 din legea 115/2015 prevede clar că în ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieșirea de la urne înainte de închiderea secțiilor de votare. Maria Krause, specialist în legislație și proceduri electorale în echipa coaliției de ONG-uri „Vot Corect”, a subliniat această încălcare evidentă a legii.
Reacția lui Sebastian Burduja
Într-o reacție pentru HotNews.ro, Sebastian Burduja a recunoscut că a trimis rezultatele unui exit-poll, dar a insistat că mesajele au fost transmise doar unor contacte private și nu publicului larg. Burduja a argumentat că sondajul a fost preluat de pe site-urile de știri online și, prin urmare, preexista în spațiul public înainte de a fi distribuit de el prin mesaje private.
„În primul rând, acuzațiile Centrului de Investigații Media sunt informații false distribuite în spațiul public, autorul articolului fiind susținător al unui alt partid politic și făcând anticampanie în ziua alegerilor. În al doilea rând, mesajele privind sondajele au fost transmise unor contacte private, nu prezentate publicului larg. Noțiunea de ‘prezentare a sondajelor’, conform jurisprudenței instanțelor pe art. 75 alin. (2) din Legea nr. 115/2015, se referă la faptul că acestea nu pot fi prezentate publicului larg în ziua votării. Interzicerea comunicării unor sondaje într-un dialog privat ar contraveni libertății de exprimare și dreptului la informație, aspect netolerat de instanțe. În al treilea rând, acel sondaj a fost preluat de pe site-urile de știri online, deci el preexista în spațiul public înaintea vehiculării lui prin corespondențe private”, a declarat Sebastian Burduja pentru HotNews.ro.
Reacțiile și implicațiile
Controversa generată de acțiunile lui Burduja a atras atenția și altor site-uri de știri, precum Digi24.ro, Adevărul.ro și stiripesurse.ro, care au publicat și ele rezultate ale exit-poll-urilor. Deși Burduja nu este singurul implicat în această practică, gestul său a fost interpretat ca o încălcare a regulilor electorale.
Reacția publicului:
Opiniile publicului au fost împărțite. Unii consideră că Burduja a greșit trimițând rezultatele, chiar și într-un context privat, în timp ce alții cred că legea trebuie revizuită pentru a clarifica mai bine limitele comunicării private.
Implicații legale:
Deși Burduja a susținut că acțiunile sale nu au încălcat legea, situația ridică întrebări importante despre transparența și etica în timpul procesului electoral. Este posibil ca autoritățile să revizuiască legislația electorală pentru a aborda aceste lacune și pentru a preveni astfel de situații în viitor.
Concluzie
Controversa privind transmiterea rezultatelor exit-poll de către Sebastian Burduja a evidențiat nevoia de claritate în legislația electorală și a ridicat întrebări despre echitatea și transparența procesului electoral. În timp ce Burduja a argumentat că acțiunile sale au fost legale și în cadrul unui context privat, situația ar putea determina o revizuire a legilor pentru a asigura o aplicare mai strictă și clară în viitor. Este esențial ca toate părțile implicate să învețe din această experiență și să colaboreze pentru a îmbunătăți procesul electoral din România.
COMMENTS